Translated from the original article at: http://gigazine.net/news/20120305-game-border/
Posted at 10:31 on March 05, 2012
In 1980, Nintendo's Game and Watch went on sale. From there, the Famicom was introduced in 1983. The 1990's saw the appearance of the Playstation and Sega Saturn. The new millennium introduced the current hardware, the XBox 360, Playstation 3 and Wii. Including the amount of less significant hardware that's been introduced to the world, it adds up to quite a large number.
At the 15th Japan Media Arts Festival Exhibition, the "Game Border" experience was on display. Although not every system was present, it allowed people to experience what it's like to play various game systems throughout history. Here's a movie of what it's like to play it:
15th Japan Media Arts Festival Exhibition "GAME BORDER" - YouTube
We begin by starting from the Game and Watch.
Until reaching the right side of the Game and Watch screen, the character you move takes the form of LCD characters. To the right is the Famicom world.
Next is the Gameboy. From the top of the screen, you control tetromino to form a bridge for the character to cross.
For the Super Famicom, you dive from the air. The Famicom and Gameboy did not have the capabilities to fully display such a scene.
Upon landing, you engage in a Sega Saturn-style fighting game. The polygons have a nostalgic feeling to them.
Also, we have the Playstation. This screen brings back memories of playing Biohazard (Resident Evil) for the first time. The clumsy controls make one say "I want to move that way but don't know how!"
A moment later, we were in the Nintendo DS era until we flew off the screen. The game was played by touching the screen.
Moving from the DS to the PSP, we had to rotate the screen to play this game.
The Wii World could be played by intuitively swinging the Wii controller.
Now, a game from the smart phone (iPhone).
At the end, the game used the X-Box 360 Kinect to sense the player’s movements.
Which console worlds have you already crossed….?
Original text:
2012年03月05日 10時31分16秒
ゲーム機の連綿と続く歴史を体験できるゲーム「ゲームキョウカイ」のムービー
任天堂がゲーム&ウォッチを発売したのが1980年のこと。それからファミコンが1983年に登場、1990年代にはプレイステーションやセガサターンが現れ、2000年代になるとXbox 360、プレイステーション3、Wiiといった現行ハードが登場してきました。これまでに登場したゲームハードの数は、マイナーなものまで合わせるとかなりの数に上ります。
第15回文化庁メディア芸術祭では、その全てではないものの、ゲーム機の歴史を実際にプレイして体験可能な「ゲームキョウカイ」というゲームの展示が行われていました。実際に遊んでいるところのムービーがこちらです。
15th Japan Media Arts Festival Exhibition "GAME BORDER" – YouTube
横に画面サイズの違うディスプレイが続いているのがちょっと不気味な「ゲームキョウカイ」
最初はゲーム&ウォッチからスタートです。
ゲーム&ウォッチの画面右端まで到達すると右側にあったディスプレイにキャラクターが移動。これはファミコン世界です。
次はゲームボーイ。上から落ちてくるテトリミノでキャラクターがわたれる橋をかけてあげます。
スーパーファミコンでは上空からダイビング。これはファミコンやゲームボーイではできなかった表現をフルに生かしたゲームです。
着地したらセガサターンで対戦格闘ゲーム。ポリゴン感が懐かしいです。
そしてプレイステーション。「そっちへ動かしたいわけじゃないのに!」という、バイオハザードを初めて触ったときのぎこちなさを思い出す画面です。
一気に時代がニンテンドーDSまで飛び、画面をタッチして遊ぶゲームに。
DSからPSPへと移動、画面をぐるんぐるん回転させるゲームです。
Wiiリモコンを振ったりして直感的に遊べるWii世界。
そこからスマートフォン(iPhone)へ。
最後はXbox 360、Kinectでプレイヤーの動きを感知するゲーム。
ゲーム機の世界を渡りきった先にあるのは……?
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